tisdag 30 oktober 2012

En vinst och en förlust

Två dagar av maratonjobbande har tagit ut sin rätt... det blir därför inga intervjuer och ett gemensamt inlägg för SSK och DIFs matcher i kväll...

... och jag noterar att Djurgården åker på ännu en förlust. Vet  inte hur matchen såg ut eftersom jag varken såg den eller har pratat med spelare men det stod 1-1 länge och 11.12 in i tredje gjorde Fredrik Bremberg 2-1 framspelad av Gabriel Landeskog och Erik Gustafsson.



Men tre poäng blev det inte. Anze Kopitar kvitterade när klockan stod på 17.32 i tredje och sedan missade Djurgården sina tre straffar.Mora missade två straffar (varav en av Kopitar) men Mikael Vikstrand som var först ut satte sin och sedan var den kvällen förstörd för Djurgården.

Eftersom jag inte såg matchen och inte har pratat med någon spelare om den avstår jag kommentar på den, däremot behöver man inte vara någon raketforskare för att se att en nionde plats med fem poäng upp till playoffplats (!) är underkänt.

Visst det är 35 matcher att spela och 105 poäng kvar att slåss om men så lät det förra året också och hur det gick vet ju alla. Något måste hända. Som Einstein skulle ha sagt.

SSK har det desto muntrare, en vändning i tredje perioden från 1-2 till 4-2  gav sjunde segern på åtta matcher. Kul att se Emil Lundberg göra sitt tredje mål (2-2) på fyra matcher och kul att se hur Damien Fleury tokblommat upp sedan han fick Hagelin och Read som lekkamrater.

Read är ju för övrigt ett galet bra fynd., Inget namn och ingen som säljer biljetter på namnet men jäklar vad bra han är. På alla positioner. Nästan så man tror han skulle vara bra som reservkeeper också om det kniper...

Mindre kul var dock att Johan Andersson klev av igen och att även Carl Hagelin behövde lämna matchen.

Jag messade tränare Johan Strömwall i ärendet och han svarade att: "Johan Andersson är öm i ryggen, Calle Hagelin fick ont i axeln, vet ej hur illa det är nu."

 Så det får väl följas upp i senare då.


11 kommentarer:

Pelle sa...

Var det inte dif som skulle "jogga hem serien" enligt lagets spelare och ledare och framförallt supportrar? Hur går det med det??? Moahahahahahaha.
HELA SVERIGE SKRATTAR!

Det är lika långt till den nedre kvalserien som det är till den övre kvalserien.

Eller var det den nedre kvalserien som dif har siktat på??? Ha ha ha ha ha.

Marie Hallman sa...

Pelle: Ge dig nu. Det är ingen i DIF och framför allt inte supportrarna som sagt att DIF skulle jogga hem serien. Däremot har varenda hockeyexpert i media slagit fast att DIF var givna i topp tre.
Om jag vore AIK fan som du skulle jag foka lite på var AIK ligger i tabellen innan jag hånade någon annan. Finns en del att jobba med hos Gnaget också.
Jag hoppas båda lagen rycker upp sig. För båda lagen har bättre spelare än man har spelat så här långt, var för det inte funkar för varken AIK eller DIF kan man ju däremot fundera på.

Anton sa...

Sjukt nöjd över 3 poäng för SSK idag. Riktigt bra tredje period där man tog över matchen och vända rättvist!
Dock tråkigt med Hagelin och Andersson. Men hörde presskonferensen efter matchen och Johan sa att de inte ska vara något allvarligt.

Anonym sa...

Pelle, är du på riktigt? Sparka gärna in öppna dörrar, vi är värdelösa just nu, inget att snacka om.
Men om jag vore gnagare, som du verkar vara, skulle jag vara mer oroad över era publiksiffror. Har ni haft över 5000 i nån match i år? Vi har inte haft under 5000 i nån match.
Ni skulle nog behöva oss som mjölkko tror jag...

Pelle sa...

Marie: Jag bara ger igen lite för alla hån man fått utstå genom alla år från diverse dif-fans när de spelat i elitserien och vi i allsvenskan. Så du menar att de ska få håna oss men inte vi tillbaka. Som sagt - its payback time!

Och att supportrarna inte sagt att de ska jogga hem serien? Märks tydligt att du inte läser forumet på deras hemsida. På tipsen inför säsongen vill jag påstå att 99,9 procent av alla som tippade serien hade dif som etta...

Och jag är inte ett dugg orolig för vår del. Både Rögle och Växjö är kraftigt sämre än oss och dessutom så varvar vi upp efterhand. Har du redan glömt hur starkt vi brukar avsluta säsongerna? Jag tror på samma sak även denna säsong. Vi är ju och hugger på en slutspelsplats mer än att kvalseriehotet är en reell fara. Och du ska se att när serien är över är vi åter i slutspel och där kan som bekant allting hända...

Å andra sidan har vi ingen slagpåse som dif uppe denna säsong som vi kan öva lite målskytte på och förbättra målskillnaden mot.

Lasse sa...

Tack Marie, Stockholms absolut bästa hockeyjournalist.

Peter sa...

Det är snarare du Pelle som inte har läst forumet, det finns såklart undantag det finns det i alla lags supportrar. Men den stora massan har inte trott att det skulle gå lätt och det där med att " På tipsen inför säsongen vill jag påstå att 99,9 procent av alla som tippade serien hade dif som etta..." vilka tänker du på då?

Om du menar fansen så är det väl inte så konstigt att man vill tro på sitt lag, eller? Läs om, läs rätt!



Varför får man inte höfttacklas längre i svens hockey? Gustafssons på Kopitar var mumma men aja baja så fick man inte göra däremot var det okej att hakas lite då och då.

Henrik sa...

Hej Marie!

Eftersom SSK:s hemsida av någon anledning avstår all form av info till sina fans måste vi hela tiden vända oss till dig. Stort tack för att du alltid tar dig tid att söka svar på våra funderingar.

Jag skule vara väldigt tacksam om du kunde få fram lite info ang:

- Hur är det med Hagelin? Hur länge blir han borta?

- Hur är det med J. Andersson? Hur länge blir han borta?

- När väntas M. Carlsson och F. Sonntag göra comeback?

- Hur kan framförallt M. Carlsson följa sin rehabplan och ännu inte kunnat spela. Han skulle ju göra comeback till seriepremiären? (det är nu ca 1,5 månad sen.)

- Hur går förhandlingarna med J. Ericsson. Kommer han att spela mer än de fyra matcher han skrev på för?

- Letas det efter andra backar eller är det Ericsson det jobbas med?

Tack på förhand!

mvh
Henrik

Anonym sa...

Pelle trollar på och Solna går som tåget i Es. Solna släpper i särklass in mest mål. Usla backar och durkslag till keeper.

Räcker så.

Marie Hallman sa...

Anton: Förstår det. Försökte kolla läget lite med Hagelin och Johan men det verkar vara något mellanläge. Inte allvarligt men kanske inte spelbart heller.

Pelle: Det där med ge igen har du sagt sedan ni gick upp, känns som det räcker nu blir ju bara fånigt. Nej jag har inte glömt hur AIK gått till slutspel men varje säsong är unik,blir till att rycka upp bland annat defensiven om det ska bli något slutspel.

Lasse: Tack du!

Peter: såg inte matchen men trist om det är så! Tycker det finns mycket domarna kan jobba på...

Henrik:
Jag försökte kolla om Hagelin och Johan igår men fick bara vaga svar tyvärr.
Finns inget datum för MC eller Sonntag. Båda har inflammationer/mjukdelar som inte funkar som de ska och då blir det lite svårt att sätta ett datum
Jag pratade med MC för någon vecka sedan han kämpar på, vill inte annat än spela men kostar åtminstone inte SSK något utan går på försäkringen han signade i DIF fortfarande. Sonntag vet jag också är frustrerad tränar men har inte full styrka i axeln och då funkar det inte.

Vet inte hur det går i förhandlingarna det är väl om jag förstod Jonte rätt lite andra praktiska saker som försäkringen som spelar roll och som måste redas ut noggrant först.

Som de sa häromveckan så jobbas det dels på att hitta någon som kan stanna säsongen ut och dels på att behålla bl a Jonte ett tag till, de jobbar parallellt med båda delarna.

Anonym Tycker inte de har något durkslag, Danne är bra men defensiven tre senaste matcherna har varit obefintlig. Ingen hjälp till målvakten alls.

Anonym sa...

Anonym: När använde du ett durkslag senast? Jag använder exempelvis ett durkslag för att fånga upp pastan när jag häller bort vattnet. Durkslaget fångar upp det väsentliga. Så ett durkslag till keeper vore väl bra?