torsdag 31 mars 2011

Popovic "Jag kan inte spela åt dem också"


(Popovic var arg, frustrerad och kände sig tom efter 1-4 förlusten. Foto:www.hockeymedmariehallman.se/ARKIVBILD)


Jag skrev åt Expressen på matchen igår. Här hittar ni den texten med snack med Jocke Eriksson och Peter Popovic. Under den finns bonussnack med Popovic och i nästa inlägg bonussnack med Eriksson.

Men här är först texten:


SÖDERTÄLJE

Förlust mot avhängda kvalseriejumbon Örebro och ett fall ner under elitseriestrecket.
Då sågar SSK-tränaren Peter Popovic sitt lag:
– Det kan inte vara så att jag ska dra allt. Jag är en, de är 22 stycken. Jag kan inte spela åt dem också, säger SSK-tränaren tilll Hockey-EXPRESSEN.

Efter 1-5 kollapsen mot Växjö i måndags tog SSK ett långt snack för att hitta energin. Men den saknades även mot Örebro, konstaterar Popovic:
– Det ser segt ut, antagligen är det någon form av mental trötthet, som i sig påverkar kroppen.
Saknas energin?
– Ja, så känns det. Man känner ingen energi, man får försöka tvinga fram trycket i dem.
SSK har nu två poäng upp till Rögle på den andra elitserieplatsen.
Lagkaptenen Jocke Eriksson ser trots allt möjligheterna:
– Det är en tuff uppgift men vi har det fortfarande i egna händer. Tar vi tre raka vinster så har vi nytt elitseriekontrakt. Vi har vunnit tre raka i elitserien mot bättre lag, då kan vi göra det nu med.
Peter Popovic:
– Det har jag hört förr men det räcker inte om man inte orkar eller inte vill. Man måste ha 22 man som går ut i strid för det här.
Vilka är det som inte vill?
– Det vet jag inte, det är mer att man måste ha 22 krigare med sig om det ska gå.
Är det de rutinerade som inte levererar?
– Ja absolut. Det är inget att hymla om.
Du bänkade flera av dem mot slutet?
– Ja, det hände för lite, konstaterar Popovic
Och Jocke Eriksson är självkritisk:
– Jag själv har underpresterat, och därför varken kan eller vill jag diskutera andras insatser. Däremot måste jag se mig själv i spegeln och höja mig själv i de tre sista matcherna. Det är så det är.
MARIE HALLMAN/EXPRESSEN


Det blev som sagt en del snack över med Popovic som blev argare och argare eller ska vi säga allt mer frustrerad ju fler frågor han fick från mig, LT och en reporter till som jag inte har koll på var han kom i från.
Här har ni det snacket.


Så här säger Peter Popovic om…

… sitt ansvar:
-Det är stort men det är lika mycket spelarnas ansvar. Jag har ansvar, jag är ju headcoach men ansvaret ligger lika mycket på spelarna. Det är de som ska ut och spela, inte jag.

…att Örebro vinner med 4-1:
-Jag vill inte förringa Örebros insats men vi kommer inte upp i spelet, vi kommer inte upp i den nivå som vi vill ha.

…vad han försökte göra för att  få till någon ändring i laget under matchen:
-Man står i båset och eldar på och vill men det finns ingen kraft.

Vad gör du?
-Jag peppar dem, tar i dem, ger små korta kommandon som ”vi kommer att göra nästa mål” . Det är såna små saker som man gör för att rycka tag i dem

…att tränarna försökte få fart på laget genom att vaska om kedjorna, som var nykomponerade redan för start:
-Jag vaskade om dem efter period två. Det taktiska tar man mer i pauserna, man påminner om småsaker. Man glömmer att stänga sarg fast vi har sagt att vi ska stänga sargen, såna grejer, då får man påminna om det.

…vilka andra i laget som driver på när det går emot:
-Mathias Månsson är en sån som ger energi och så Riku (Helenius) som inte spelar.

…att en pinsam kollaps i Växjö följdes av en till hemma, nu mot Örebro:
-Vi hade ett möte efter Växjömatchen på hotellet, som kändes bra. Vi pratade igenom matchen, om situationen och allt kändes bra. Vi har gjort det som behövdes göras för att komma till nästa match och vara förberedda att gå på det igen.

…att han tog ut målvakten Pontus Sjögren med nästan fyra minuter kvar att spela av tredje.
-Vi var tvungna att plocka målvakten tidigt, med tre, fyra minuter kvar, det fanns inget att vänta på.

…Vad kan han kan göra nu för att få igång laget inför Röglematchen?
-Jag vet inte. Just nu så har jag inga svar. Jag måste få landa och komma ner i varv. I morgon är vi lediga sedan träffas vi på fredag igen, då ska jag veta.

Vad kan du plocka fram för att ändra i spelet?
-Det är det som jag ska luska ut, vad som behövs försöka få fram. Men det sitter bakom pannbenet på allihop. Det är där som det sitter.

… vad bör ni göra för att få ordning på det mentala nu?
-Jag vet inte. Jag måste få landa, ni vill ha samma svar hela tiden. Jag ska stå här och svara och ni bara kräver en massa svar på samma saker hela tiden.

Men att fråga vad du kan ändra i spelet och vad man kan göra för att lyfta laget mentalt är ju två olika saker?
-Nej, det sitter i huvudet det med.

… att det ryktas om skadade spelare som spelar i SSK:
-De som är skadade är inte här. De kan vi inte göra åt, sedan småskador, det har alla lag hela tiden, det har de andra lagen också. Det är inget konstigt med det.

2 kommentarer:

R sa...

Marie, skulle inte du kunna försöka fixa ett snack med Tellan? :) Mvh R

Marie Hallman sa...

R har svarat dig längre upp. sorry att det tog lite tid