söndag 16 augusti 2009

"Målsättningen har hela tiden varit att lösa skulderna " (AIK:s styrelseledamot Kaj Riesterer om hyresskulden)

Jag har fått frågor om AIK är på väg att gå i konkurs pang bom men riktigt så illa är det inte.
Den sjätte juli kunde ni som följer bloggen läsa en artikel här om AIK:s hyresskuld för Ritorp till Solna.
I går (lördag) kom så SvD med en artikel om att kronofogden nu hotade med vräkning. Det fanns dock några faktafel i den sistnämnda SvD-artikeln.

Så här ligger det till enligt dels insatta källor i AIK och dels enligt Kaj Riesterer som är styrelseledamot i AIK:s styrelse.

* AIK har en total hyresskuld till Solna om totalt 2 878 307 kronor. Den summan ingår i de totalt 8 miljoner kronorna som AIK redovisat som underskott i den senaste årsredovisningen. Det är alltså inget som ska läggas till den summan, utan underskottet förra året är fortfarande totalt 8 miljoner.

* Hyresskulden på nästan 2,9 miljoner består dels av förfallna betalningar som är inlämnade till kronofogden, dels skulder som inte förfallit till betalning än. Det vill säga, lägger man i hop allt som ska faktureras och betalas och säger att man ska ner på noll bums nu är summan 2,9 miljoner MEN den summa som är lagd hos kronofogden för indrivning ligger bara runt 1,3 miljoner kronor. Resterande skuld om 1,6 miljoner (och inget annat) krävs inte in nu uppger mina källor.

* Hyresskulden gäller, enligt mina källor och Kaj Riesterer ETT års hyror, inte två.

Frågan är ju nu vad AIK ska göra för att reda ut den sits man hamnat i. Så här säger Kaj Riesterer om detta:
- Det är en av de första grejerna som den nya styrelsen ska ta tag i imorgon (måndag).Vi har haft samtal med Solna kommun om det här före sommaren och har en pågående dialog. Så det är lite oväntat att det blev så här. Sedan hade vi en avbetalningsplan där vi betalt av en del av skulden men vi har tyvärr inte kunnat fullfölja hela den planen. Men målsättningen har hela tiden varit att lösa skulderna, vi ska göra det. Det är bland annat därför vi bolagiserar.

*Hälften av intäkterna i bolagiseringen (tio miljoner kronor) ska komma från en riktad emission, hur långt har ni kommit där?
- Vi hade ju årsmöte i torsdags där bolagiseringen klubbades igenom. Sedan har vi ett antal personer som har sagt att när den nya styrelsen är på plats så går vi med i den här riktade emissionen och det praktiska jobbet kring det ska vi också ta tag i på måndag (dvs i morgon). Sedan hoppas vi få igång den publika emissionen relativt snabbt också.

* När, rent praktiskt, räknar ni med att vara igång och pengarna på väg in?
- Ja det måste gå rätt så kvickt, inom de närmsta fyra-fem veckorna. Vi kanske inte har fått in allt då men av den RIKTADE emissionen hoppas vi ha fått in 50-60 procent redan då i alla fall.

* Och då kommer ni beta av de värsta skulderna?
- Ja precis, precis, avslutar Kaj Riesterer, ledamot i AIK:s styrelse.

Jag kommer självklart följa det här framöver också, men så här verkar läget vara nu. Ingen kk eller vräkning i morgon, måndag alltså.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Du är bäst, MARIE
Tack från liten AIK:are

Anonym sa...

Skönt att det inte finns risk för konkurs pang bom iaf :P..

Tack för intervjun!!

Kom Igen Gnaget!

Anonym sa...

aik kan ju sälja fler derbybiljetter. Smart affärside.

Anonym sa...

"ishalls skullden ligger bara runt 1,3 miljoner" .
Detta kommer aldrig hålla.
Det finns starka krafter inom Aik hockey som säger att händer inget drastiskt inom 4-6 mån.(Ny stor sponsor)kommer klubben aldrig att överleva.

Trist att höra detta då man följt klubben i all evighet.

Marie Hallman sa...

Anonym 1. Tack du :0)

Anonym 2: Nä så illa är det inte, inte NU. Men AIK måste få ordning på det här inom kort, annars blir det tufft.

Anonym 4: Det är ju helt klart så att det måste in stora pengar, så snabbt som möjligt dvs 4-6 månader annars blir det svårt som sagt.

Anonym sa...

Det finns bara ett hockey lag i Sthlm! Kanske ska Aik "låna" pengar av DIF?!:)



FORZA DIF!

/ Markus Nilsson

Peter sa...

"Men målsättningen har hela tiden varit att lösa skulderna"

Nähä, det hade varit skrämmande om det inte hade varit så.

marie hallman sa...

Anonym: Med tanke på DIF:s ekonomi menar du? ;0) Nä, det är trist detta. Jag hoppas det reder ut sig för både AIK och DIF trots problemen.

Peter: Ja man vet ju fan aldrig...

Bengt sa...

Det var ju det man misstänkte att diffaren Janne "Buffalo" Bengtsson på svenskan överdrev kraftigt. Han vill ju inget hellre än skriva ned Gnaget så fort han hinner. Så alla Gnaget-negativa texter av honom ska tas med en stor nypa salt.

Det känns som om Gnaget kommer att reda ut det här men att det då krävs ett avancemang och det tror jag också de klarar av. DIF, SSK och Rögle ser alla sämre ut än förra säsongen och något av dessa lagen kommer att ramla ur Elitserien. Underifrån känns det som om inget lag kan hota AIK. Leksand har för kassa målvakter och för gubbiga forwards. Mora har bästa tränaren men ändå inte tillräckligt namnkunnig trupp och varken VIK eller Almtuna kommer att räcka till när det väl gäller. Ska något lag gå upp från Hockeyallsvenskan så är det AIK.

Kent Fredriksson sa...

Bengt> Tror inte Gnaget pallar trycket. Det visade man med eftertryck hemma mot Sportklubben i Kvalet.

För övrigt så tror jag inte att SSK är sämre i år. Alla som trodde att SSK skulle bli ett stabilt mittenlag förra året, skriver att de är i stort sett chanslösa i att undvika KS! Osvuret är alltid bäst!

Kent Fredriksson sa...

Marie, "timestampen" ligger 2 h efter! ;)

marie hallman sa...

Bengt: Jag vet inte varför det blev fel där ( i Svd), så det låter jag vara osagt. Janne B är ändå en väldigt seriös journalist så det kanske var mänskliga faktorn eller felaktiga uppgifter, jag vet inte.
Men jag håller med dig om att AIK ser starka ut. Mitt tips för dagen i allafall... är att AIK slår ut Rögle som jag tycker ser väldigt svaga ut. Att det sket sig i våras spelar ingen roll om ett år, nu har alla de som var med där då mer rutin från bland annat nerviga kvalserien, jag tror AIK kan fixa det faktiskt.

Kent: Med SSK vet jag inte vad jag ska tro, mer än att det alltid är dumt att räkna ut lag på förhand (även om jag just gjort det med Rögle då..) SSK har en svag backuppsättning men bra forwards, bra målvakter och spännande tränare. Ska bli kul att se.

Tiden där jag, jo jag vet! Men jag vet inte hur man gör för att fixa det. Jag kommer dessutom lägga sajten på en annan plattform inom kort, länken hit blir densamma men jag byter server så jag det får vara sådär, hoppas det går bra ändå :0)