torsdag 20 augusti 2009

NT DIF-HV71: "Jäkligt roligt att spela" Stefan Ridderwall

Djurgården var nära förlängning mot HV71 men åkte på ett baklängesmål i slutet av matchen som gav HV71 segern med 3-2.

Nu gjorde inte det så mycket för Djurgården. Frölunda slog Malmö med 5-3 i kväll och därmed är Djurgården klara för A-slutspelet i Nordic Trophy på Åland nästa helg ändå. DIF får dessutom 7000 euro, cirka 70 000 kronor för sin tredje plats i grundserien.

Enligt den onlinerapportering som fanns gjorde Stefan Ridderwall ett hästjobb i DIF-målet och gjorde även några "riktigt svettiga räddningar". Lill-Riddarn var tillbaka i DIF-målet för första gången den här säsongen efter att ha varit ett par veckor i Örebro.

Så här säger Djurgårdsmålvakten om att vara tillbaka i DIF-kassen:

- Det var roligt spela. Synd att det blev torsk men det var ändå bara en träningsmatch och då kanske inte resultatet är huvudsaken. För mig var det ändå jäkligt roligt att spela och att vara tillbaka.

Jag såg på matchrapporten att du hade en del "svettiga räddningar"?

- Jasså, ha, ha nä men de (HV71) kom ganska bra i både första och andra perioden och då får man försöka vara med och göra sin del. Men i övrigt så är vi minst lika bra som dem tycker jag. Ett oavgjort resultat hade varit rättvist.

Jamen vad hände på slutet då? Det står något om backmiss i onlinerapporten?
- Äh, isen var dålig, pucken hoppade till, då snodde de åt sig pucken. Inget jättemisstag sådär, tycker jag.

Och så blir det slutspel på Åland?!

- Ja, det ska bli kul. Nu får man några extra matcher, det är alltid välkommet.

Vad händer nu med dig och Mark (Owuya) föresten?
- Jag har ganska dålig info om det där (vem som ska spela i Örebro) men jag ska inte dit något mer innan serien startar i alla fall. Om jag ska dit så är det för att jag ska spela där i serien. Mark kommer vara där nu tills vi tar ett beslut hur det ska bli.

Okej, hur var det att stå i Örebro?
- Det var en annorlunda men kul upplevelse. Det är alltid kul att se andra grejer och få nya utmaningar. Jag har ändå spelat i Djurgården, i junior och sedan seniorlaget de senaste sex åren så det var kul att få lite andra erfarenheter.

Måste vara bra träning att få mycket skott på sig?

- Ja det var en del, särskilt mot Riga (slutade 2-10). Man är inte så van vid att få stå och släppa så många puckar, man släpper sällan mer än max fem men nu blev det tio...men det var faktiskt en jävligt rolig match. Och jag måste säga att jag är stolt och nöjd över min match trots att det blev tio mål. Sedan kan man inte hjälpa att laget man möter är snäppet vassare. De var väldigt effektiva, letade lägen och sköt sedan bra skott, men det var kul, säger Ridderwall med ett skratt.

Det måste ju vara rätt stor skillnad på spelarna framför dig också?

- Jo det är klart att det är skillnad, det är ändå en division som skiljer, samtidigt som jag måste säga att de har en del duktiga spelare. Det kan gå bra för dem trots att det gått tungt på försäsongen.

Och om du hamnar där?

- Då får man göra det bästa av det. Det är klart att man vill vara här och kriga om förstaspaden med Gurra (Gustaf Wesslau) men ska man vara där (i Örebro) så får man bara tacka för chansen att man får spela mycket där, avslutar Stefan Ridderwall från spelarbussen.

MÅLEN I MATCHEN MELLAN HV71 OCH DJURGÅRDEN.

FÖRSTA PERIODEN: 0-1 (7.14) Jacob Josefson (Andreas Engqvist), 1-1 (15.24)Björn Melin (Pasi Puistola)

ANDRA PERIODEN: 1-2 (1.05) Jacob Josefson (Nicklas Danielsson), 2-2 (6.07)Mattias Tedenby (Björn Melin, Pasi Puistola)
TREDJE PERIODEN: 3-2 (14.58) Björn Melin spel 4 mot 5.

2 kommentarer:

M sa...

Spelar Josefson för HV och Tedenby för DIF? Man kan få den uppfattningen utifrån matchfaktat.

Lysande rapportering annars :-) Och vad mycket tid du lägger ned med intervjuer och sånt :-)

marie hallman sa...

M: Ah jag lyckades vända på siffrorna där. Bra att du sa till! Har haft lite annat än hockey i tankarna senaste dagarna, det har tyvärr märkts. Ska skärpa mig där... Tack för att du gillar intervjuerna. Jag är ju journalist, gillar att göra de själv också :0)