måndag 3 augusti 2009

Silly season DIF/TIMRÅ: "Jag fick inget förslag från Djurgården" (Niklas Anger)

Det var ett gäng minst sagt förvånade Timråfans som fick se en ny spelare presenteras på ispremiären i dag (måndag kväll).
Och det var nog ett gäng hakor som åkte i golvet här i Stockholm också när det stod klart att Niklas Anger skrivit på ett ettårskontrakt med Timrå.

Någon kanske undrar hur det gick att hålla den bomben hemligt men faktum är att kontraktet skrevs på först i morse (alltså måndag 3 augusti) det berättar Niklas Anger när jag fick tag på honom nu i kväll....

Jag frågade om Djurgårdens sportchef Järlefeldt kände till det här (när jag gjorde intervjun med honom i förmiddags) och det gjorde han inte säger Anger men tillägger också att :
- Men han (Järlefeldt) vet väl att jag inte var aktuell för dem. Han vet ju att Djurgården inte visat särskilt stor intresse för mig. Jag har inte fått ett enda kontraktsförslag från dem. Inte ett enda. Ingen har velat ge besked om det fanns något intresse heller. Jag har väntat ut dem ett tag men sedan till slut så.... blev det så här.

När började du snacka med Timrå?
- De var intresserade redan i våras faktiskt, men då sa jag nej. Jag ville vänta och var lite inne på Ryssland eller någon annanstans utomlands. Jag fick några förslag från utländska klubbar och hade några alternativ kvar som jag funderade på i helgen som gick men tja, sedan blev det det här. (Timråtränaren) Challe (Berglund) hörde av sig för en vecka sedan och när jag pratat med honom så kändes Timrå bra. Jag respekterar honom (Challe) både som spelare och som tränare och när jag inte ens hade ett förslag att ta ställning till från Stockholm så... då var det inte så mycket att fundera på.

Det här med DIF låter ju jättekonstigt med tanke på hur många poäng (23+19=42) som du gjorde i Djurgården i vintras?
- Ja men.. alltså när det var klart att Mackan (Marcus Nilson) var på väg tillbaka och Linkan (Fredrik Bremberg) fortfarande var kvar så sa de (DIF) att då fanns det ingen plats för mig.

Och när Bremberg drog till Ryssland?
- Ja, nä men sedan dess har jag inte hört något alls. Så jag fick släppa Djurgården och börja tänka i lite andra banor.

Men du sa att du skrev på för Timrå först idag (måndag 3/8)?
- Ja, jag har velat tänka igenom det lite först. Jag hade två bud på bordet fortfarande och ville stöta och blöta alternativen lite, men Timrå kändes till slut som det bästa alternativet. Sedan får vi se hur det går, jag kanske gör 30 poäng eller så får jag sitta på bänken hela vintern, ha, ha. Det får man se efter säsongen hur det gick men just nu så är jag jätteentusiastisk! Fast det är jag ju alltid, ha, ha.

Okej, till sist... har du någon hälsning till Djurgårdsfansen?
- Åh, ja självklart! Jag önskar de all lycka den här säsongen, jag hoppas det går jättebra för dem och att vi ses igen.

Så du kan tänka dig Djurgården igen efter det här året i Timrå?
- Oh ja, absolut, avslutar Niklas Anger som kommer ha familjen kvar i Stockholm.

Jag, Marie, måste säga att jag är förvånad över att Djurgården inte ens lagt ett kontraktsförslag. 42 poäng är ju inte kattskit direkt... och inte med tanke på den lön han har haft heller. Bara hoppas för Djurgårdsfansen att det här "forwardsalternativet" som DIF hoppas på kan bräcka de 42 poängen då nu när man tappat de två spelare (Bremberg och Anger) som gjorde flest poäng i laget förra säsongen.

11 kommentarer:

Difaren sa...

hehe som jag sa inget ha utan Linkan Marie poängen Anger gjorde kom från första början Linkans blad =)Mackan kommer göra så mkt mer än Anger gjorde för DIF det är jag övertygad om =) och DIF har nog nånting som dom tror mer på än Anger, Jag e optimist hehe..

Marie Hallman sa...

Difaren: Jag håller inte med där riktigt. Jag tror att Mackan OCH Anger hade varit bra för DIF. Men vi får se, jag tycker som sagt det är synd att det gick så här men nu är det som det är. Ska bli intressant att se vad Anger kan göra i TImrå och vad DIF kan skaka fram för poänggörare nu då...

Anonym sa...

Anger hade gärna fått vara kvar om DIF hade släppt falken (vilket jag tycker man borde gjort inför kommande säsong)....

Men Anger utan Linkan är nog inte speciellt mycket att ha faktiskt. Kommer Linkan tillbaka nästa säsong är Anger mer än välkommen tillbaka men jag tror han är beroende av en spelare i Linkan stil för att göra 42p nästa säsong också....

Får önska Anger lycka till, och hoppas att Järlan och gänget vet vad de gör, annars ska de inte få sitta kvar så mycket längre till. Tror att tålamodet kan tryta rejält om inte detta nyförvärv som ska vara klart i veckan är av högsta kvalitet.

/Jepe

Marie Hallman sa...

Jepe: Jag håller ju inte med dig eller difaren om Anger där, tycker han står rätt bra på egna ben också men som du säger. Nu måste det hända NÅGOT snart innan fans ohc sponsorer ska börja tröttna. Det tror jag med.

Peter sa...

Killen är inget att i motgång det finns ju en anledning till att dem släpper honom trots sina poäng inget märkligt med det.

Killen är på tok för ojämnhan var inte bra i början av säsongen men gick klart bättre i typ 1 - 1 1/2 månad när han fick spela med "Linkan" men sen vek han ner sig igen när det gällde som mest trots spel med "Linkan"

marie hallman sa...

Peter: Men glöm inte att hela laget gick ner sig där. Känns som Anger inte var ensam om det och 42 poäng är ju inte kattskit ändå.

Peter sa...

Visst är det så 42 poäng är riktigt bra det är inget att säga om men om han vore så bra varför signade ingen annan tills nu?

Bengt sa...

Tragiskt att han säger i en tidningsintervju att han är difare i hjärtat. Himla tur att han inte skrev på för Gnaget och han är inte välkommen i framtiden heller även om Timrå och dif skulle åka ur och vi gå upp.

marie hallman sa...

Peter: Han har ju haft en del erbjudanden som han själv sagt nej till. Så det är inte så konstigt. Han har som han själv säger väntat ut DIF också, men nu blev det som det blev, bara önska lycka till :0)

Bengt: Inte lätt det där i dagens tider när spelarna byter klubb på ett annat sätt än förr :0)

Difaren sa...

Ekman kommer hem igen =) Järlan fixar det =) hehe man ska vara optimistisk =) vi behöver inte anger =)

Tomten sa...

Jag håller helt med med dig där Marie, jag tycker Anger klarar sig finemang på egna ben. För mycket snack om Linkan hit och Linkan dit, visst är Linkan skitduktig men ge er nu. Jag tror på Anger gör en fin säsong med åtminstone 30p i bagaget!