onsdag 18 januari 2012

Hudacek " Mitt jobb är att spela så bra att vi har chansen att vinna alla matcher "


 (Hudacek fick in ett par meningar på svenska som extra bonus efter att ha hållt sjätte nollan för säsongen. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Det blev bara ett mål mot Almtuna. Men vad gjorde det? Julius Hudacek höll ju sin sjätte nolla för SSK och konstaterar på svenska – efter att alla i omklädningsrummet skrikit ”in swedish Huddy”:

-Okej, okej… vi spelar mycket bra!

Sedan bytte vi till engelska… när Hudacek fortsatte analysen så här:

-Och idag spelar vi ett riktigt bra traditionellt bortaspel. Vi spelar bra i egen zon och försvarsspelet var ”micket bra” (lite mer svenska). För vi spelade med tre eller fyra killar i våran zon i 60minuter. Det var nyckeln till vinsten

Almtuna sköt 18 skott på dig i tredje? Där fick du verkligen slita?
-Ja, jag vet men vi spelade vårt spel, höll oss till vårt spel hela matchen och det spelade ingen roll om Almtuna sköt 18 skott eller sex skott, för det viktiga var att jag såg alla skotten. Det var kanske bara ett eller två på hela matchen som jag inte såg, men de tog jag också. Men alla killarna gör ett jättebra jobb defensivt runt mig och jag måste spela enkelt och i dag var en väldigt bra match. De har en del returer men jag är väldigt glad för jag gjorde en hel del bra räddningar i framför allt andra och tredje.

Almtuna var riktigt aggressiva i tredje också och var framme och hackade på dig och pucken hela tiden?
-Ja men jag gillar den typen av hockey! Det var lite ”american style” runt kassen och jag tror att det är bra för mig att få såna matcher när det är tufft spel runt målet. De låg på hårt i målgården och jag fick verkligen vara med för att ta puckarna och jag är glad att jag lyckades spela smart men enkelt i målet och det var nyckeln till att det funkade, säger Hudacek.

SSK-målvakten fick slita hårt för lönen i framför allt tredje och radade upp den ena svettiga räddningen efter den andra. Den ena galnare än nästa. Hudaceks egna favorit?
-Åh jag gillar den som det var med kanske 30 sekunder kvar av matchen. Det var en fin passning från vänstra sidan, det var öppet mål men jag tog pucken med stöten och alla trodde att det skulle bli mål där eftersom det var öppet mål… men jag tog den!

Och så hade du en strax innan där det också var öppet mål men du fick på yttersta spetsen på skridskon typ?
-Ja, ha, ha. Så var det men alla räddningar var viktiga i den här matchen för Almtuna var bra och senaste sex, sju matcherna har de tagit runt 18 poäng så det var viktigt att vi vann.

Är det jobbigt att stå där bak som målvakt och veta att ni som lag bara har gjort ett mål framåt? För det är ju ingen säker ledning alls?
-Nä men vet du, mitt jobb är att spela så bra att vi har chansen att vinna alla matcher även om vi bara gör ett mål. Nu blir det bara en kasse men alla spelare, spelade väldigt bra försvarsspel. Det är viktigt för i en del matcher har vi kanske gjort sex mål framåt men då har det blivit fyra insläppta bakåt också samtidigt. Så den här vinsten är verkligen bra för oss. Den kommer göra oss mentalt starka. För den här nollan, den är hela lagets förtjänst, vi kommer ha bra självförtroende i egen zon nästa match.

Varför är det mentalt viktigt menar du?

-Jo för när vi får en nolla så höjs självförtroendet i hela laget till nästa match. Och för vårat unga lag är det viktigt.

Är måltorkan framåt ( i den här matchen) resultatet av att ni lägger så mycket tyngd på försvarsspelet?

-Nja, det viktiga är att man har bra forecheckning i deras zon och våra vingar spelar väldigt bra i hörnen. Vi är väl däruppe i kanske 30 minuter av matchen och det gör att vi har mycket mer puckinnehav än vad de har och det är viktigt. Vi sätter press på dem och det är bra för oss, säger Julius Hudacek med ett stort leende.



 (SSK:s målvaktstränare Janne Öhman var lite sprallig efter sjätte nollan... Här Hudacek, Andreas Hansson LT och Öhman. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)
 
Han sliter verkligen hårt, jobbar extra med sitt eget spel så fort han kan, är först in och sist ut ur gymmet och det har gett resultat. Nollan mot Almtuna var den sjätte för säsongen och det är det ingen annan keeper i Hockeyallsvenskan som mäktat med. Hudacek har fått 1019 skott på sig, har räddat 944. Det ger ett GAA på fina 2.12 och en räddningsprocent på 92,64. När jag tar upp just antalet nollor ler han glatt men också lite generat över berömmet:

-Åh men jag är bara en liten del av vårt spel men jag måste spela som i dag, lugn och med tålamod och vara stark i målet.

Men kom igen, säg något snällt om dig själv nu. Du har sex nollor!
-Ja, men vi i laget har ett mål och det är att nå playoff. Och har jag många nollor så tar vi många poäng. Så jag vill spela som i dag i alla matcher. Det är väldigt svårt men jag ska träna hårt varje dag så kommer jag känna mig bättre och bättre i målet.

Vilket är ditt rekord i antal hållna nollor?

-Förra säsongen var det nog tio tror jag. Men då hade vi det kanske bästa laget i slovakiska ligan på sju, åtta år. Det var kul att spela där för spelade jag bra första halvtimmen så visste jag att vi skulle vinna. Vi hade 12 forwards som hade platsat i Sverige, Tjeckien, Ryssland, så för att vara ett slovakiskt lag så var vi väldigt bra.

 

  (Hudacek ville tacka fansen och körde premiärmålgesten i repris som en hyllning..... FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Okej, efter matchen var du upp och tackade fansen. På målet. Som i premiären här i Uppsala. Men du stod på knäna inte på skrillorna den här gången så det blev en nästan repris av den bejublade målgesten?

-Ja, för jag mindes att matchen mot Almtuna var min första seriematch här och min första serieseger i Sverige så jag var så glad då….och i dag. Och i dag hade vi också jättebra fans med oss. Det var verkligen bra för oss att ha kanske 500 fans med oss från Södertälje, det betydde mycket för oss! De är verkligen bra våra fans! Säger Hudacek, från hjärtat.



  ( ... och som ett tack för stödet.. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Han har spelat hela säsong i en vit hjälm. Men det är inte samma hjälm, han har bytt några gånger och har nu hittat rätt så snart ska det komma lackerade hjälmar också.

- Jag har två nya, en kommer målas för att användas i slovakiska landslaget, en för att användas i SSK. Och nu är den för SSK inne för målning, så just nu spelar jag med den jag tänker ha i landslaget, fast den är vit just nu då. Men om två, tre veckor borde SSK-hjälmen vara klar.

Så förhoppningsvis, så blir det play off i den nya hjälmen?

-Absolut. Det tror jag på!

Inga kommentarer: