onsdag 25 januari 2012

Wesslau: "Han sköt rätt i handsken"

 
(Wesslau the Wall. FOTO WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)


Mario Kempe må gilla att spela måstematcher men det var nervöst värre hos många av de andra spelarna. Krampaktigt, spänt och ström i klubban. Gummiarm och betongben och kalla det vad ni vill.

-Ja det var lite ångest! Det var det. Hos båda lagen. Färjestad har gått tungt och vi är i desperat behov av poäng så det var inte upplagt för någon vidare hockeymatch och det bjöd vi väl inte på heller. Men jag säger inte att vi skulle spela av sista, vi försökte ändå göra något bra av det, säger Gustaf Wesslau.

Första perioden hade okej tempo även om det fanns en försiktighet men i andra var det så långsamt tempo att det såg ut att gå i slow motion. Fram tills att Jimmie Ölvestad direktstyr in 1-0 och tvingar båda lagen till en tempoökning:

-När vi gör ett noll då blir det att de är bortalag, då måste de fram, då åker vårt tempo upp också.

Och ändå var all fart borta efter andra periodpausen. Djurgården såg ut som stressade ut direkt efter nedsläpp i tredje och då kom så klart en kvittering av Färjestads Rickard Wallin.

-De brukar ju göra bra periodstarter så det …det kunde vem som helst ha räknat ut att de skulle komma ut hårt, de behöver ju också vinna men så är vi inte riktigt med och de får göra mål, sedan sätter det tonen för resten av matchen. Det är konstigt.

Du hade några sjuka räddningar i hela matchen. Bland annat en efter 15.23  i tredje perioden när en Färjestadsspelare är på väg trycka in ett anda mål.
-Ja, där är det någon som går runt mig så slänger han ut en arm där… den är ju, den blir tätt inpå. Så jag hinner inte riktigt fram där. Han gör en dragning höger och sedan en till vänster och då blir man lite stillastående… och i fel vinkel så att man inte kan skjuta ifrån och då blir det bara att desperat lägga sig bakåt. Han är ganska nära, så han hinner inte få upp pucken och då är min arm ganska bra med där ändå…

Sedan bara minuter senare, vid 18.23 i tredje så gör du en vansinnig benparad tror jag. Och Fimpen sitter utvisad.
-Ja just ja! Det är ett sidledspass där. Jag ser inte när han  passar över pucken, jag såg förra matchen mot Linköping att han då sköt i första krysset och gjorde mål så jag var lite beredd på det men samtidigt så har jag en kille framför mig så jag såg inte riktigt och trodde på skott, så jag såg inte när han passade över, så jag var lite sen, så sedan blev det någon halvslajdning eller benparad där. Det var … inte tekniskt fulländad he he men det var en räddning!

Sedan ska man ju inte glömma att du räddar på mållinjen så att det inte blir mål. Då när ni sedan spelade på i drygt fem minuter efter det innan det blev videokoll?!
-Ja han (Peppe Lundh) var bakom mål och jag vet inte vad som hände för jag står och tittar över fel axel så slår han pucken åt fel håll för mig. Så kände jag bara hur pucken tar på insidan av benskyddet, ja från det hållet han skjuter då. Så jag går ner och sätter mig och sedan.. ja då är det ju bara be en bön…

Har du någon aning om var pucken är?
- Nej jag stod och tittade åt fel håll, så känner jag…pucken bara

Men när spelet går vidare, hade du någon aning om ifall pucken var inne eller inte?
- Nej det hade jag inte.När jag fick tag på pucken med synen så var det ju Erik Gustafsson som hade den framför målet och slår bort den tror jag och då vet jag inte vad som har hänt bakom mig, det var någon sekund senare ju som han slår bort pucken,

Så det var bara hoppas att videogranskningen inte skulle visa något?

- Ja jag hade ju faktiskt ingen aning, jag kunde absolut inte säga något men eftersom det var videogranskning så var det väl på håret då…

Sedan försökte Kristoffer Berglund svepa in pucken med handen i förlängningen men det såg domarna ju:
-Ja den hade jag inte behövt rädda, ha, ha, den tog de ju bort ändå, säger Gustaf Wesslau med ett skratt.

Han ser stark ut efter matchen. Sådär som man kan kosta på sig när självförtroendet är på topp. Inte undra på då Djurgårdsmålvakten var stensäker på alla Färjestads straffar där Wesslau tog tre av tre:

-Ja det… vi har ju bra straffskyttar, Mario Kempe framför allt så gör man ett par bra räddningar så har vi en bra chans. Vi kommer göra mål på någon av våra tre känns det som. 

Om vi tar straffarna en och en. Först Rickard Wallin som kör lite kringelikrokar och avslutar utanför.
-Ja men de är ganska luriga de där. Man … fan långsamma straffar är svåra. Man står och väntar på någonting där men sedan så ja, så missar han pucken lite och skjuter utanför så det var inte så dumt tänkt av honom ändå men, tyvärr för hans del så blir det lite felträff där då.



 
 (Skridskospetsen sätter stopp för Mikael Johanssons snurrfintsstraff. FOTO JOHANNA LUNDBERG)


Sedan kommer Micke Johansson som tvärnitar, och gör en 360 graders snurrfint precis framför dig:
-Ja, den är bra. Men… han kom in från sidan och sedan när jag lade ner klubban, så… han gjorde ju ingen tillstymmelse till att skjuta eller sådär och sedan vände han upp och jag …visste väl inte att han skulle göra just de här varianten men jag anade att han skulle försöka gå tillbaka så jag var med lite grand. Sedan lyckades jag tappa greppet ändå och glida bort så det blev en tåspets räddning ändå. Det hade varit surt om den hade gått in för det kändes att jag var med på den.

Blir du ställd när han tvärvänder och gör en snurrfint?
-Nej, hade han haft högre fart kanske. Då hade han lyckats. Nu hade han lite för långsamt så att jag hann, trycka stopp. Farten är ganska viktig i den tror jag.

Men hinner du se då att oj nu kommer han göra en snurrfint?

-Nej men man märker det, när han kommer så där nära och sedan när han vänder ut den till backhand, då får man en känsla bara. Man har ju fått ganska många frilägen på sig, på träningar och så genom åren. Så man känner av ungefär…vad de tänker.

 

 (Plocken! FOTO ANDREAS GRANDIN)


Sedan gör du en brutal plock på sista. Smack i handsken bara?!
-Ja jag satte upp handsken bara och försökte göra mig stor och sedan sköt han faktiskt rätt i handsken och då blev det lite tv utav det, ha, ha nä men det var väl att han sköt rätt i handsken som gjorde att jag räddade. Men det blir väl så när jag sätter upp handsken sådär. Han hade väl bestämt sig innan och så höll han sig till sin plan liksom.

Att lägga högt upp i krysset eller?

-Ja och det (ha en plan) ska man ha gjort redan när man kliver in som straffskytt, att man ska ha bestämt sig för vad man ska göra och så spelar jag högt med handsken. Det gjorde jag hela vägen så… hade det varit ett annat avstånd, hade han kommit närmare, då hade jag kanske sänkt handsken, då hade det blivit ledigt och då kanske det hade blivit mål där men nu var det perfekt avstånd för mig. Perfekt! Så det klaffade för mig, säger Wesslau och fyrar av ett stort leende.

Djurgården tog i och med segern ett kliv uppåt i tabellen och är nu på säker mark.
Tabellen ser ut så här:



Och som alla förstår är gott humör, avslappande spelare och ett bra självförtroende viktigt inför torsdagens derbyt.

-Ja absolut, jag tänker först och främst på poängen som vi får. Innan hade vi ju halkat ner på kvalplats och vi har visserligen en match färre spelad men varenda poäng… är ju jätteviktig nu. Vi har ju ingen vidare målskillnad heller så vi behöver verkligen varje poäng.

Och du är en av de målvakter som spelar mest i ligan. Hur gör du för att inte bli trött?
-Nämen vi spelar inte så många matcher och de är ju varannan dag. Nu har vi dessutom haft fyra dagar spelledigt också så att så blodigt är det inte. Är värre i AHL eller i Nordamerika över huvudtaget då det kan vara matcher två, tre dagar i streck. Men nu hinner man ju vila upp sig i morgon (onsdag) och så där.

Men visst har du lite extra självförtroende med dig in i derbyt nu?
-Ja det har vi nog allihop eftersom vi vann och tog extrapoängen så då blir det en liten boost för allihop. Sedan var det ju perfekt att Timrå tog poäng där uppe (mot AIK), det var vad vi behövde, tabellmässigt. Sedan har man inte funderat så mycket på derbyt. Nu gäller de att ladda så mycket som möjligt till derbyt och efter den matchen släppa den så fort som möjligt. För nu är det bara fem matcher till uppehållet då vill man gärna ha en riktigt bra streak i huvudet med sig inför under det (uppehållet).

Inga kommentarer: