lördag 18 februari 2012

Lundström: " Jag älskar att vinna. Det är det jag spelar hockey för"


 
(Lite trött men glad niklas Lundström. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Två matcher, två segrar. När AIK:s båda ordinarie målvakter är borta på grund av skada och sjukdom visar Niklas Lundström att det finns ett riktigt bra tredje alternativ:

– Det var lite lugnare idag, och kändes bättre i kroppen. Fast första målet var lite dåligt av mig, sedan i andra perioden kom jag upp och laget spelad bra då också, konstaterar 19-åringen kolugnt.

Det har varit en del uppståndelse sedan derbysegern i torsdags men det är inget AIK-målvakten har i skallen nu:

– Nä, jag försöker glömma bort det bara, fast det är mycket kompisar som grattar och sådär

Det är inte så lätt att glömma va?
– Nej, men det är bara att försöka ta det dag för dag, bra köra och njuta så länge det varar. Och det var mindre anspänning idag, jag har redan gjort min debut och ja, det känns bättre bara, säger Lundström med ett lyckligt leende.

  (FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Mindre glada miner var det i första periodpausen efter att Linköping hade fått göra först 1-0 och sedan 2-1.

– Jag var dålig i första, jag hade inget tålamod alls och jag stod alldeles för långt in i mål i första perioden, sedan kom (målvaktstränaren Stefan) Persson ner och snackade med mig i första pausen, i omklädningsrummet.

Det gör han ju aldrig annars. Men du visste direkt vad som var fel hörde jag?
– Ja, jag stod alldeles för långt in. Det är svårt att ändra själv när man spelar, det är lättare om någon säger åt en vad man ska ändra, säger Niklas Lundström.

Bredvid honom ligger hjälmen, på ena sidan är det ett foto.
– Det är mamma. Hon var i Afghanistan i sju månader, från sommaren till jul.

 (Mamma är alltid med. FOTO: WWW.HOCKEYMEDMARIEHALLMAN.SE)

Så då ville du ha henne med lite sådär?
Ja, precis. Hon var sån här medical officer, sjuksköterska i Afghanistan, säger AIK-målvakten stolt.

Och mamma är antagligan stolt hon med nu när juniormålvakten följt upp succédebuten med en seger till och visat att det inte var en flaxgrej i derbyt?
– Det var hur skönt som helst, jag älskar att vinna. Det är det jag spelar hockey för. Och jag har tänkt på det hela dagen - att jag ska visa alla att det inte var en engångsgrej. Att det är här jag hör hemma.
  
Känslan när Dick sätter 4-2 i slutet av tredje?
– Hur skönt som helst, hur skönt som helst bara, speciellt när det kom med tre, fyra minuter kvar av matchen.

Var du orolig någon gång?
– Nej, det är bara… jag tänkte väl efter lite vad håller jag på med efter deras 2-1-mål, för det var en styrning. Jag borde ha stått längre ut så skulle den ha tagit på axeln men annars var det bara köra och ta nästa puck.

Det syntes att hela laget växt och fått lite extra självförtroende efter vändningen och segern i derbyt?
– Ja det känns som när vi spelar i J20. Vi vänder och vinner varenda match just nu. Vi har det självförtroendet.

Inga kommentarer: