söndag 12 februari 2012

Mårts: "Han (Rosén) ska få spela mer på sin rätta plats (mot Finland)"


Förbundskaptenen Pelle Mårts var besviken efter torsdagsmatchen mot Tjeckien. Efter 4-1 mot Ryssland på lördagen var det däremot en riktigt glad coach som kom ut och mest stod och njöt av alla frågor. 

Så här sa Mårts om…


… segern 4-1:
– En härlig hockeymatch, bra fart. När man står ända nere vid sargen så ser man hur fort det går. Jag tycker att det var en sån där match som vi ska spela och det var rättvist att vi vinner. Vi är bra och har många heta avslut och har hetare spelare idag som på något sätt tar pucken dit där det händer bättre. Och mycket bättre försvarsspel också.

… att det lossande i pp, tre av de fyra målen kom i numerärt överläge;
– Ja men vi har nött på det också. Vi har fått många chanser men jag hade gett mig sjutton på att de skulle få göra något mål där så de har fått spela mycket idag så att de skulle få känna på det.

… vad som gör att pp funkar i dag (när det inte gjorde det mot Tjeckien i torsdags):
– Det känns som att man går mer för att avgöra, hur man nu förklarar det men det syns på kroppsspråket. Skjuter man så skjuter man för att göra mål, skymmer man så är man inne där för att skymma, man hoppar inte undan och sådär. Så det var såna småsaker som jag tycker att jag ser tydligare så.

… det var några långa byten på spelarna som spelar pp, bland annat Mårtensson och Weinhandl:
– Det ska de väl orka, de är proffs, ha, ha.

… just Mårtensson och Weinhandl:
– Jag tycker de kommer mer och mer in i det här och skapar betydligt mer i dag men det är där de ska vara så jag tycker de löser det jättebra.

… vilka han vill plussa för:
– Jag tycker många var bra men jag vill plussa för Simon (Hjalmarsson) och Joel (Lundqvist). De gör ett otroligt bra boxplayspel, är i skottlinjen väldigt mycket. Det är kul att de gör saker som inte syns också. De släpper ett mål men den sitter ju rätt upp i taket så den var väl inget att snacka om. Ekholm var nog kanske det största utropstecknet av alla svenska spelare. Jag tycker han var lysande förra matchen också och när man får honom att vara hundra procent så här så är han en kanonback. Det är kul att se honom våga utmana sig själv i spelet på något sätt. Det är ju mer fart här och man blir straffad mer här om man tappar så men han trampar ändå upp, fyller på och fördelar puckar. Modernt backspel tycker jag.

… Viktor Fasths insats:
– Han höll ju inte nollan… (sagt med glimten i ögat, sedan fortsatte Mårts lite mer allvarligt)… nä men han är ju en bra målvakt det vet vi ju, så det behöver han inte bevisa något sånt. Får han bara bra hjälp så är det ganska tätt och returerna sitter där så det är bra.

… om Fasth är given till VM, om man bortser från NHL-målvakterna:
– Ja, han är väl den som står först på kö i alla fall.

… varför han inte använder AIK:s Robert Rosén i pp, fast just Rosén är bra i den spelformen och både gör och spelar fram många mål i pp för AIK:
– Ja, det är väl så att de andra har kommit med före honom och då vill jag att de ska få första tjing på det här och vi ska nog göra om lite i morgon (söndag, mot Finland) så att han ska få spela mer på sin rätta plats.



Inga kommentarer: