tisdag 22 december 2009

En kvartett som gör skillnad

Jag var ju och gjorde lite jobb åt NSD och TT i förra veckan. Nu har TT skickat ut alla texter som kommer att hamna i lite olika morgontidningar och på sajter här och där.
En del redaktioner kommer att kapa i dem, andra inte. Här har ni några av texterna som jag gjorde men i fullformat - först ut superbackarna som ska ge Sverige fördel. I inlägget under hittar in Jacob Markström och därefter Pär Mårts.

NSD-texten ligger inte ute än hos dem, så den får vänta tills den gör det. De ska ju vara först med den såklart!

DIF-grabbarna då? Det där sköna snacket jag hade... Hm, det får vänta någon dag till. Men den som väntar på något gott....snart så!



(Adam Larsson, en av backarna i superkvartetten som gör skillnad. FOTO Marie Hallman)


Offensiva, spelskickliga och storväxta.Juniorkronorna har backkvartetten som gör skillnaden i guldjakten.
– Det gäller att vi kliver fram i egen zon och tar för oss. Det tänker jag göra i alla fall, säger Skellefteåbacken Tim Erixon till TT.


Adam Larsson, nyss fyllda 17, Tim Erixon, 19, David Rundblad 19 och Oliver Ekman-Larsson, 18.


Detroits superscout Håkan Andersson tvekar inte när han räknar upp Juniorkronornas viktigaste spelare.


– Är inte de fyra och målvakten Jacob Markström i högform så är vi rökta. Forwards är jämnbra med de andra lagen. Men Jacob och de här backarna är något extra. Jag tror inte att något annat land har fyra så spelskickliga och bra backar. De slår öppna passningar som vänder spelet snabbt, slår Andersson fast.


När TT för berömmet vidare blir reaktionen blandad.


Superlöftet Adam Larsson skruvar mest på sig när han får höra att han, enligt Andersson, är ”en större talang än Victor Hedman”.


– Kul att höra det, men nä, ha, ha, det kan jag inte säga att jag är. För han är en riktigt bra spelare, jag vill inte klassas med honom, säger Larsson självkritiskt.


Men Tim Erixon tycker att Detroitscouten har rätt:


– Vi har absolut en stor talang i backuppsättningen med spelskickliga backar. Men vi får ta mycket ansvar nu när vi inte har lika defensiva backar som förra året, säger han.


För backkvartetten som gör skillnad gillar att ta för sig framför motståndarmålet också:


– Jo vi gör rätt många mål men vi är fyra offensiva backar, så det säger väl sitt. De andra tre är skickliga framför mål. De har ett bra skott, då rullar det in någon puck ibland, säger Adam Larsson.


Och det är ett bättre lag som jagar guld den här gången, hävdar Tim Erixon, som var med i JVM förra året men då fick se hälften av matcherna från läktaren på grund av magsjuka:


– Vi har ett spelskickligare och vassare lag nu. Det är ganska många som har gått högt i draften, som varit duktiga en lång tid i landslaget och elitserien. Sedan har vi Markström i målet, det är viktigt, säger Erixon.


Förra året kändes det som att ni förlorade guldet i kampen framför målen?

– Ja, det gäller att vara het där, inte vika en tum. Det är där som matcherna avgörs. När det blir så pass tajta matcher så är det oftast skitmål som avgör.


Därför har Juniorkronorna tränat extra i höst på just den detaljer:

– Vi var ju bland annat över till Kanada för att få tuffa matcher så att vi skulle vara vana vid det. Det är ändå mindre rinkar, allt går snabbare, det smäller och tacklas mer runt burarna. Men det är bara kul. Jag gillar spelet på små rinkar och när det smäller, det är kul med heta matcher, förklarar Adam Larsson.


Målsättningen är given, nu bara ska det bli guld, säger backkollegan Erixon.

– Absolut. Det är inget att hymla med. Vi har väldigt stor chans på guld, så självklart siktar vi så högt som möjligt.

TT/ Marie Hallman


PERSONFAKTA SUPERBACKARNA:


Namn: Adam Larsson

Längd: 188 cm.

Vikt: 95 kg.

Ålder: Nyss fyllda 17 (den 12 november)

Klubbar: Skellefteå AIK.

Draftad av: För ung för att vara draftad.

Antal elitseriematcher i höst: 31

Antal poäng (mål+assist) i elitserien i höst: 11 (3+8)

Antal J-landskamper: 25.

Antal landslagsmål: 7

Främsta meriter: Lillstrimmastipendiet för bäste back i TV-pucken 2008, silver i TV-pucken 2008, femteplats U18-VM 2009, den tredje yngste målskytten i elitserien genom tiderna.


Namn: Tim Erixon

Ålder: 18 år

Längd: 189 cm.

Vikt: 88 kg

Klubbar: Skellefteå AIK.

Draftad av: Calgary Flames första val, 23:a totalt 2009.

Antal elitseriematcher i höst: 30

Antal poäng (mål+assist) i elitserien i höst: 8 (6+2)

Antal J-landskamper: 43

Antal landslagsmål: 8

Främsta meriter: Femteplats U18-VM 2009, uttagen i all-starlaget U18-VM 2009, JVM-silver 2009


Namn: David Rundblad

Ålder: 19 år.

Längd: 189 cm

Vikt: 89 kg.

Klubbar: Lycksele SK, Skellefteå AIK.

Draftad av: St Louis Blues första val, 17:e totalt 2009.

Antal elitseriematcher den i höst: 29

Antal poäng (mål+assist) i elitserien i höst: 3 (0+3)

Antal J-landskamper: 44.

Antal landslagsmål: 9.

Främsta meriter: Fjärdeplats U18-VM 2008, JVM-silver 2009


Namn: Oliver Ekman-Larsson

Ålder: 18 år.

Längd: 187 cm.

Vikt: 78 kg.

Klubb: Tingsryd, Leksand

Draftad av: Phoenix Coyotes första val, 6:e valet totalt 2009.

Antal allsvenskamatcher i höst: 25

Antal poäng (mål+assist) i allsvenskan i höst: 13 (6+7)

Antal J-landskamper: 42.

Antal landslagsmål: 10.

Främsta meriter: Femteplats U18-VM, Lillstrimmastipendet för bäste back i TV-pucken 2007, guld i TV-pucken 2007, bäst plusminusstatistik i allsvenskan 2008/2009


Adam Larsson om...


... Tim Erixon, back, Skellefteå:

– Han är en skicklig tvåvägsback med bra skott, rörlig på skridskorna och smart.


... David Rundblad, back, Skellefteå:

– Han har ju en teknik utöver det vanliga. Man ser att han verkligen kan dra upp någon på läktaren om det behövs, är bra på det mesta.


... Oliver Ekman-Larsson, back, Leksand:

– Han är hur följsam som helst. Har ett bra skott, ett bra spelsinne, har det mesta. Vi två har spelat ihop under alla läger, är ganska lika, har inte delat upp några roller sådär utan kompletterar varandra bra. Det är bara fortsätta så.


... Jacob Markström, målvakt, Brynäs:

– Han är väl i princip världens bästa målvakt i den här årskullen. Det känns tryggt att ha han där bakom sig.


... sin egen styrka:

– Det är spelet med pucken, passningsspelet. Och att jag är stor. Jag är lång och har bra räckvidd, är hyfsad på skridskorna också. Har stor kropp och når ganska långt.


Tim Erixon om...

... att ha ett stort ansvar i jakten på guld.

– Jag vill ha så stort ansvar som möjligt. Tycker att jag spelar min bästa hockey när jag är en stor och viktig del av laget, jag ser bara ansvar som något positivt.


... att de flesta i laget är ordinarie spelare i elitserien:

– Det är bara positivt, du får bra erfarenhet, det är en bra liga. Jag känner själv att jag har blivit en tvåvägsback mer. Var mer offensiv förr, nu spelar jag åt båda håll och har förbättrat det sedan jag fick börja spela i elitserien.


... att Juniorkronorna har målsugna och offensiva backar i år:

– Just jag har kanske haft en lite mer defensiv roll än (David) Rundblad och Adam (Larsson) men vi får spela mycket power play, försöker bidra där. Det är kul att kunna bidra fast man inte har den mest offensiva rollen


... vad han lärde sig under förra JVM:

– Att hantera pressen och allt det där. Jag är okej på att klara det, måste ta fram min bästa hockey när det gäller som mest. Men jag ser det som en inspirationskälla, något positivt. Att det är häftigt att få komma ut på isen när det är 20 000 på läktaren som skriker.


... hur det han lärde sig kan hjälpa JVM-debutanterna:

– Man kan ge de lite tips om hur det var, hur du ska hantera pressen och stressen som blir, om man nu kan kalla det så. Det är viktigt speciellt i finalen, där vart vi lite övertaggade, överarbetade i vissa situationer i stället för att spela vårat egen spel. Kanada hanterade pressen bättre.

Inga kommentarer: