lördag 5 december 2009

Favorit i repris: Marie möter- Niclas Bergfors


FOTO Marie Hallman/Arkivbild från i somras

DEN HÄR INTERVJUN PUBLICERADES FÖRSTA GÅNGEN DEN 18 NOVEMBER. JAG VET INTE HUR MÅNGA SOM HAR LÄST DEN MEN HÄR HAR NI DEN I REPRIS MED UPPDATERAD STATISTIK.


Han gav drömmen en sista chans. Det gjorde han rätt i. I dag är Niclas Bergfors glödhet i New Jersey Devils.

- Jag är glad för varje dag som jag får vara kvar, säger den förre SSk-forwarden.


Niclas Bergfors var bara 18 när han för fyra säsonger sedan drog över Atlanten till farmarlaget Albany River Rats. Två år senare blev han uppkallad från Lowell Devils och fick spela en NHL match med New Jersey.

Förra säsongen bokfördes han för åtta NHL-matcher. Men kämpade på med världens bästa liga i sikte.


- Jag kom ju över så tidigt och förstod väl efter ett par år eller två att det kan ta ett tag innan man får komma upp men New Jersey är fantastiska på att ta hand om unga spelare. Sedan kände jag att det gick bättre och bättre i farmarlaget, jag körde på väntade på min chans bara. Men visst, hade jag inte tagit plats nu så hade jag nog inte varit kvar i farmarligan nästa säsong. Då hade jag nog åkt någon annanstans, säger Bergfors.


Förra året fick du ju spela några matcher i alla fall?


- Ja, men det var lite sådär. Då hade de (New Jersey) skador och så. Så det var inte samma sak som nu riktigt. Nu har jag en roll och har fått en plats från början, det blir ju en helt annan grej.


Beskriv din roll nu?


- Det är väl att vara i de producerande linorna. Jag har varit runt i både första, andra och tredje linjen. Så det är väl att vara offensiv. Jag ska väl vara både ock, både stå framför mål och hugga och spela fram. Jag ska vara delaktig i att ta pucken fram till målet och skapa chanser, säger 22-åringen med ett skratt.


I månadsskiftet oktober/november bad klubben honom att leta efter ett boende. Det kanske säkraste tecknet på klubben vill satsa på dig som spelare – även om alla alltid är beredda på en trade.


När kände du att nu får jag vara kvar?


- Det var nog redan på campen, men man känner väl fortfarande att det är lite osäkert. Det är ändå första året för mig, jag har tvåvägskontrakt och tar en dag i taget. Jag är bara glad för varje dag som jag får vara kvar, säger Bergfors som precis flyttat in i en tvåa.


Men när de bad dig fixa boende kunde du väl känna dig lite mer safe?


- Nja, det kunde jag väl .Men bara lite. Man jobbar ändå varje dag för att göra sitt bästa, här kan allt vända när som helst. Det gick lite segt i början föresten, jag fick inte puckar i mål riktigt men seadn så fortsatte jag jobba på, så fick jag in några mål och så har det rullat på. Men jag tycker att det har gått bra hela säsongen, det är bara fortsätta kriga på.


Tränaren Jacques Lemaire verkar tro på svensken i alla fall och lämnar inget åt slumpen:


- Han brukar se till att man rör på alla delarna, att man inte sviktar någonstans. Vi är några som är unga och han jobbar hårt med oss.


Vad är det som du har utvecklat mest och som har gjort att du nu får spela i NHL?


- Det är väl lite allt möjligt. Jag har jobbat på att vara en lite mer tvåvägsspelare. Det är viktigt i organisationen att kunna spela både defensivt och offensivt så det är väl defensiven som har utvecklats mest. Det är det som de (klubben tycker är viktigt och det som jag känner att jag har blivit bättre på men som jag fortfarande kan förbättra också.


På vilket sätt märks det att du blivit bättre då?


- Man är mer vaken hemåt, har bättre koll på markeringen och backcheckingen och sånt. Jag prioriterar det i högre grad nu än jag gjorde för några år sedan, sedan har markeringsspelet blivit bättre.


Det finns många fördelar med att byta AHL mot NHL.


- Lönen och att slippa bussresorna är väl det bästa. Det är skönt att slippa bussresorna, säger Niclas Bergfors med ett skratt.


I New Jersey har han dessutom fått en svensk lagkamrat i Johnny Oduya.


- Han har hjälpt mig mycket. Med boende, lite runtomring när det gäller matcher och resor som man vet vad som gäller, såna saker. Och det är skönt att ha en svensk i laget. Det har jag inte haft i farmarligan på alla åren där. Det är skönt att ha någon att prata svenska med nu, ha, ha. Speciellt när det är en Stockholmare dessutom, vi tänker likadant liksom. Amerikaner har lite andra tankar, vi tänker mer lika, säger Bergfors.


Vad har varit roligast hittills?


- Det är matcherna. Det är en helt annan atmosfär än jag har varit med om tidigare. Det är större arenor och mycket mer folk på matcherna här till exempel än det var i AHL.


Svårast då?


- Det är väl också matcherna. Tempot är högre, det är svårare att spela hockey i NHL än man är van vid. Men jag förväntade mig att det skulle vara svårare och det är det också.


Så här långt (4 december) har den glödhete Devilsforwarden gjort 18 poäng (8+10) på 25 matcher, han är fjärde bäste poängmakare i laget, har åttonde bästa istiden av lagets forwards och spelar oftast mellan 16 och 18 minuter per match.


Om det är flyt eller hårt jobb som ligger bakom? Svaret blir både och:


- Jomen lite flyt måste man ha och det har jag haft men jag har krigat på också för att det ska gå bra. Det gäller att kriga för att flytet ska hålla i sig. Men jag har kul. Hur kul som helst, ha, ha. Det är mycket matcher så man tänker på de mest hela tiden men det är hur kul som helst säger Bergfors.


Som framför allt ser fram emot att möta Detroit den femte december. Bland annat för att han då ställs mot en av sina favoritspelare, Pavel Datsyuk:


- Han har en skön spelstil, har fina handleder och är en rolig spelare att kolla på. Så det kommer bli kul, det ser jag fram emot, ha, ha.

Inga kommentarer: