söndag 5 december 2010

Christian Eklund: "Publiken gör bästa insatsen i matchen"


Blev en del snack över när jag pratade med Christian Eklund till Expressens artikel.
En del citat blev kortade också för att få plats.
Här har ni lite bonussnack med ”Fimpen” som sa så här om…
    
(Christian Eklund hyllade publiken som höll ångan uppe trots ännu en öt-förlust. Foto:www.hockeymedmariehallman.se)

…måltorkan:
– Det är klart att det inte är kul när vi inte kan göra mål men det kan vända, puckarna studsar inte vår väg just nu. Då är det viktigt att gnugga på, att kämpa på. Nu behövs det hårt jobb från alla för at det ska vända. Och gnuggar vi på så kommer det att vända, det är jag säker på.

… att Djurgården brände fyra frilägen plus en straff – enbart i tredje:
Ja det är helt otroligt! Men de har en bra målvakt också. Men vi måste göra mål, det räcker inte att bara vara där, men ibland släpper det, ibland tjurar det emot men vi måste göra mål och bli duktigare på avslut.

.... hur mycket han tänker på DIFs fyra raka torsk på öt/straffarsvit?
Jag gör inte det, jag vill bara vinna. Jag vill bara ha tre poäng. Och för mig personligen så tänker jag på det, på att jag vill ha tre poäng, innan jag går ut till nästa match. Jag tänker inte att oj nu kan det bli en sån match med förlängning till utan det är mer när man tittar på tabellen som jag tänker att nu måste vi ta tre poäng. Det syns när man inte har tagit trepoängare på några matcher.

… tabelläget (nia med en poäng upp till åttan AIK och en poäng ner till elvan Modo):
– Alltså vi har ju varit med om så mycket de här senaste åren, det har varit upp och ner hela tiden och nu är det så jämt att få man en svit med tre, fyra trepoängsvinster så är man med där uppe igen. Men vi måste börja vinna nu.

…Hur länge kan man tänka att det löser sig?
– Aldrig, så kan man inte tänka alls och läget är allvarligt men det är bara att glömma den här matchen och gå vidare, gräver man ner sig så blir det ännu värre.

om det är läge att ta in en mental coach?
– Nej, det är ingen idé än, det är ingen här som går och tänker på att vi inte har vunnit utan på träningarna krigar alla och köra på, man kan inte åka runt och tänka på att man inte har vunnit.

… sitt eget missade friläge:
– Jag trodde ju att jag skulle göra mål där, fick lite stress från en av deras backar på mig och fick inte upp pucken. Det var jävligt surt och något man kommer att tänka på ett tag. För det är klart att det är surt för oss spelare att förlora men det är mest jobbigt för publiken, det är ju för deras skull man vill ta tre poäng.

... publiken:
De står för ett otroligt tryck, det är nästan så man skäms. De är otroliga, när vi behöver de som mest då visar de att vi har Sveriges bästa publik. En sån här match vill man hylla publiken, det är ju de som gör bästa insatsen i matchen,

… Hur mycket han kände av stödet?
Jättemycket, hela tiden. Man hör dem sjunga och man vill göra poäng för deras skull, vill vinna för deras skull. Det är jobbigt för publiken när det inte får de här tre poängen. De lägger ju ner ett enormt jobb de med.

Inga kommentarer: