måndag 27 december 2010

Norman "Det är fortfarande en kick för mig"


 
(Jag hann inte med någon bild, men här är en av eminente ANDREAS GRANDIN)

Jag ringde upp och pratade lite i efterhand med John Norman också eftersom han hann gå hem medan jag jobbade med mina TT-grejer.
Norman gjorde 3-0 målet och det satt bra nu när det inte blev JVM för Djurgårdsforwarden:
– Ja, det var jäkligt skönt! Det var det, he, he, säger Norman glatt.

Han fick pucken vid mittlinjen och öste på ner mot Skellefteåmålet. Att han blåste ifrån två Skellefteåspelare varav en – Ivan Majesky – hängde som en vattenskidåkare efter honom märkte han aldrig:

– Nej jag tänkte bara på att pucken stod upp och studsade, jag försökte vänta in pucken, tänkte att det var lite bra att lyfta upp den.

 (Norman lyfter in 3-0. FOTO ANDREAS GRANDIN)

Vilket är lättast i det läget, när pucken studsar alltså? Isare eller lyfta.
– He, he, ja lyfta är svårare! Men jag kände ändå att det var enklare att få in pucken så, att den går in då. Det kändes som om han (Andreas Hadelöv, Skellefteå målvakten) gick ner där och då fanns det bara en lucka där uppe, säger Norman som iskallt lyfte in 3-0.

Att han inte kom med i JVM-laget förklarade förbundskaptenen med att Norman inte ”passade in i just det laget de ville se”. Men det är historia nu.

– Jag har inte tänkt så mycket på det, men det var skönt att få göra mål, det var ett bra läge att göra mål i också. Det kände som om de började komma in i matchen lite där. De var på gång lite grann där första tio i andra men i övrigt så tycker jag vi ägde matchen. Och det kändes som att de hade gett upp i sista perioden, då var det ingen fart alls.



Jag fattar fortfarande inte varför du inte kom med. Du har varit med på alla landslagssamlingar senaste året och spelar bra i elitserien…
– Jo men äh jag har släppt det där, det var bara första dagen efter som tänkte lite på det. Det är ju fortfarande kul att spela i elitserien också, man har fortfarande inte vant sig vid att få spela inför fullsatta varje match, det är fortfarande en kick för mig, säger Norman som tänker försöka följa några svenskmatcher och matchen mellan Ryssland och Kanada som spelades på söndagskvällen.

Och säga vad man vill om JVM men att få så mycket ansvar och speltid (12.45 i snitt) under sin första riktiga säsong i elitserien imponerar.

Hur tycker du själv att det har gått så här långt?
– Det har gått bra, speciellt med tanke på att målsättningen var att ta en plats i laget. Någon match har väl gått så där men annars har det gått riktigt bra och det är kul att de låter oss spela, även vi som är unga, men är man bra så får man spela

Vad har du lärt dig mest under den här hösten och vintern?
– Det är väl att komma in i det, att komma in i tempot så att det känns mer normalt för i början kändes det inte alls normalt . Då fokuserade jag som om det vore slutspel inför varje match men gör man det varje gång så blir det för mycket, då tar det för mycket energi. Man kan inte göra så.

Hur laddar du nu då?
– Nu tänker jag inte på matchen hela dagarna som jag gjorde förr, nu börjar jag fokusera bara några timmar innan, det är skönare men det är också sånt man måste lära sig.

(Måljubel vid en annan match. FOTO: JOHANNA LUNDBERG)

Vad behöver du bli bättre på?
– Det är väl allting egentligen, att ta mer skott och försöka att bli bättre på att skjuta bland annat. Jag har haft lägen men jag har varit för dålig på att göra mål, därför var det extra skönt att få göra mål i dag, det höjer självförtroendet då också! Säger Norman.

Segern innebar att Djurgården nu har nio raka matcher utan förlust vid ordinarie tid och har under de nio matcherna vunnit fyra vid full tid och förlorat fem i sudden.

– Det känns som att vi spelar bättre och bättre, alla i laget har känts bra. Och det har varit jämt i alla matcher, vi har inte blivit utspelade även om vi har förlorat i sudden.

Vad är skillnaden mot tidigare i höst?
– Det är väl att vi jobbar hårdare nu, över hela isen, med backcheck, forecheck, allt.

Borde ni inte ha gjort det från premiären och framåt?
– Jo det ska man ju göra men det är lätt att säga att man ska jobba hårdare, ibland så tror man att man gör det fast man inte gör det. Men det var någon av matcherna precis före den här sviten när alla började känna att allt blir så mycket bättre om vi spelar så här som nu, efter det har vi bara trappat upp det.

Inga kommentarer: