torsdag 23 december 2010

Rudslätt " Det är tragiskt för sporten"



Mål i förra matchen, mot Timrå och nu mål mot Djurgården. Det tredje totalt för Daniel Rudslätt. Och kanske kan målkrampen släppa på riktigt nu för AIK-forwarden:

– Ja det tror jag väl och det har känts bra senaste tiden. Jag har fått en lite annan roll och spelar inte pp nu lika mycket och då blir det inte lika många lägen till att göra poäng men defensivt har det funkat riktigt bra, jag tycker det flyter på okej, säger Rudslätt.

Sitt 1-1-mål beskriver han så här:
– Det var en tekning i offensiv zon, Gynge går in där, sedan hamnar pucken liggande bakom målet, jag snappar upp den, bryter in framför mål och la över pucken på backhand och in.

 Men förlust blev det ändå för AIK:
– Det blev en jämn match. Första tio var vi tyvärr inte med, sedan får de 1-0 men vi trummar bara på samtidigt som vi tar för många utvisningar. Vi ger oss inte själva chansen att vinna. Det är inte lätt att vinna när vi bara spelar halva matchen.

Halva?
– Ja men när vi bara spelar som vi ska i 30 av 60 minuter så är det halva. Vi inledde ju risigt första tio och sedan har vi en massa utvisningar så blev det väl drygt halva matchen kvar sedan som vi spelar bra och det räcker inte.

 (Jimmie Ölvestad vs Daniel Rudslätt. FOTO JOHANNA LUNDBERG)

Två av utvisningarna beror på för många spelare på banan?
– Precis och det får inte ske på den här höga nivån.  Och det får inte ske när vi jagar kvittering och redan har haft flera utvisningar, säger Rudslätt.

Som reagerat starkt över de scener som utspelades på läktarna:

– Det var så många grejer som hände, jag tycker att det är för sorgligt. Och jag tycker att det de gör är tragiskt för sporten. Och det är synd att de få som bråkar kan få förstöra för dem som är här och vill skapa bra stämning under matcherna. Det är synd för våra riktiga fans skull, som försöker skapa en fin inramning. De som håller på, förstör för både oss spelare och de riktiga AIK:arna på läktaren.

Hur påverkas ni spelare?
– Matchen blir väldigt ryckig och det är samma för Djurgården så det är både de och vi som blir lidande.

Vad kan man göra problemet tror du?
– Det är svårt för mig att säga och jag har ingen lösning. Men vi kanske får kolla på England, hur de har jobbat med det och tagit hårdare tag mot dem som förstör.


Inga kommentarer: