söndag 5 december 2010

Svensson: "Kul att få testa AIK- till slut!" plus skadekoll Nemeth


 
(Fredrik Svensson! Foto:www.hockeymedmariehallman.se/arkivbild)
AIK:s nye back Fredrik Svensson gjorde debut för Gnaget i lördagens match mot Skellefteå.
– Det var kul och jag fick spela mycket. Vi började med fyra backpar men sedan fick Nemeth kliva av ganska tidigt, så jag fick mycket istid, säger Svensson.

Som betygsätter sin egen insats med ett ”helt okej”.
– Det var en stabil match och det kändes bra. Jag kom in ganska bra i matchen, spelade bra på kroppen och följde med upp bra i spelet och så, det kändes helt okej.

Svensson har nu skrivit tvåmånaderskontrakt fram till slutet av januari.
– Det känns som att jag gärna hade velat ha kontrakt för resten av säsongen. Det kan jag inte sticka under stol med men de vill väl se hur det är med Josh Macnevin när han kommer tillbaka och så är väl tanken att jag ska ersätta Patrick Nemeth under JVM. Sedan har väl AIK inte så mycket pengar, de tycker väl det är svårt att ha för många backar om Josh kommer tillbaka, säger AIK-backen.

Som dock inte tycker synd om sig själv utan bara är glad och tacksam att han får chansen till spel:
– Jag ser det som att det är skönt för mig att få bo och spela här hemma i två månader. Förhoppningsvis kan jag göra jättebra ifrån mig men visst, det är ju inte så att man är jätteavslappnad. Man blir lite extra spänd men jag hoppas det går bra nu i två månader så att det löser sig fort med nytt kontrakt sedan. Om det inte blir en fortsättning, förhoppningsvis så blir det en fortsättning i AIK.

Fredrik Svensson spelade i första matchen i par med David Engblom i en match som hade alltifrån bortdömda mål och slagsmål till lustiga mål och snygga fullträffar.

– Det var en bra och rolig match att kolla på. Det var tufft spel, med mycket mål, lite smågruffigt sådär så det var en rolig match att spela på också.

Vad vill du tillföra i AIK?
– Lite rutin kanske. AIK har rätt unga backar, så lite stabilitet kan jag tillföra förhoppningsvis, lite styrka i kampmoment och så där. Det är väl främst det.

AIK vill spela med hög press och hög fart på rören, hinner du med?
– Det tycker jag att jag gör. Man är väl inte världens snabbaste kanske men sedan så är det klart att jag har blivit smartare med åren, man åker inte en massa vändor i onödan. När man var yngre så åkte man kanske mer runt, runt och letade positioner, nu vet jag mer var jag ska vara placerad. Det är enklare nu, man får försöka använda erfarenheten så at man står på rätt ställe från början istället för att åka runt och jaga överallt, säger Svensson och fortsätter:

– Men alla ska ju följa med upp och fylla på, i går blev det en del lägen när jag kunde följa med upp och åkte upp också. Det tycker jag är kul. Jag vill gärna vara en sån som följer med upp och fyller på. Många tränare tycker ju att man ska stanna där nere men jag tycker det är roligt att åka med upp.

Det måste vara roligare att spela i ett offensivt lag?
– Ja, vi har ju en del kvicka spelare och sådär också och det är tufft att möta ett lag som jobbar hårt och åker mycket skridskor, det vet man ju själv hur jobbigt det är att möta ett sånt lag och i det lilla som jag har hunnit vara med så har det varit en jäkligt bra fart och jäkligt bra jobb från hela laget.

 Fredrik Svensson började sin karriär i moderklubben SKÅ och det var faktiskt nära att han skrev på för AIK för … ja ett bra tag sedan.
– När jag var 12 år så gick jag på en try out till AIK men fick inte plats där, året efter testade jag i Hammarby. Det gick bra och jag började spela där. Så egentligen var jag AIK:are från början men sedan blev det Bajen och när jag hade spelat där i tio å så var man Bajare. Men AIK var mitt val från första början.

Så efter lite kringelikrokar så hamnade du där till slut ändå…?
– Ja, det är kul att få testa att spela i AIK nu, att jag fick chansen – till slut – även om det tog ett tag. Och hela min familj är AIK:are, brorsorna och farsan… så de är jätteglada nu sedan har jag många kompisar som är AIK:are så det här känns väldigt kul, säger Fredrik Svensson glatt.

Derbyt före jul ser han redan fram emot:
- Ja absolut, det kommer att bli ett jäkla tryck. Djurgården lär inte ge upp en tredje rak torsk frivillig heller så det blir ett jäkla krig och därmed jäkla roligt, ha, ha.

Matchen i morgon måndag då? Mot Färjestad?
– Åh det ska också bli kul. Det blir lite nervöst att debutera hemma på Hovet men det ska bli roligt att få köra järnet på hemmaplan. Kör vi på som mot Skellefteå, har samma inställning som då, så kommer Färjestad få jobba om de ska försöka vinna. Mot Skellefteå var det jäkligt bra jobb och inställning, vi smällde på och åkte skridskor så det verkar som att vi är tillbaka på rätt spår igen. Jag hoppas vi kör likadant i morgon, måndag, avslutar Svensson.

När det gäller Patrik Nemeth så har jag kollat läget med honom.
Han fick en crosschecking framför målet när han hade spelat i drygt sex minuter, knäet fick sig en smäll och Nemeth trodde att han kommer vara borta ”ett par dagar”, dvs. spelare inte mot Färjestad men sa i att det i övrigt ”inte var något jätteallvarligt”.

2 kommentarer:

Hans sa...

Är imponerad av Svenssons insats i första matchen. "Keep up the good work" och han lär inte ha några problem med att få spela med oss säsongen ut.

Marie Hallman sa...

Hans: Man vet ju aldrig med pengar och så men finns bara dem så borde han platsa.