onsdag 15 december 2010

Daniel Fernholm: "Jag hoppas att jag får stanna"



(Daniel Fernholm december 2010. Foto:www.hockeymedmariehallman.se )

Channel One Cup är inte bara en chans att visa upp sig jakten på en VM-plats.
För Dynamo Minskbacken Daniel Fernholm är det mer än så.
– Det är en viktig turnering för mig, jag måste spela bra! Säger Fernholm.

Hans kontrakt med KHL-klubben går – i dagsläget – ut redan om två veckor.

– Jag trivs jättebra. Jag får spela mycket och har stort förtroende för tränaren. Men jag har bara kontrakt till första januari sedan får vi se vad som händer. Jag hoppas att jag får stanna, jag har spelat mycket samtidigt som tränaren har bänkat andra spelare men man vet aldrig. Ska de behålla mig så måste de dessutom kicka andra så jag vet verkligen inte hur det blir.

Vad gör du annars då?
– Jag vet inte, jag har inte tänkt på det utan jag hoppas bara att jag får stanna.

 (Foto:www.hockeymedmariehallman.se )
 
Säsongen 2006-2007 kom han hem till Djurgården efter spel i AHL och ECHL.  Sedan blev det Linköping i tre år. Första säsongen gick bra och avslutade med VM i Vancouver våren 2008 men sedan gick gick karriären lite i stå på något sätt i LHC.

– Ja men det var ju så mycket skador också. Andra och tredje säsongen i Linköping blev riktigt tuffa. Under andra säsongen så bröt jag först ett ben i handen, sedan drog jag knäskålen ur led efter nyår och så var den säsongen förstörd, plus att jag opererade mig efter säsongen och missade hela sommarens uppbyggnad till nästa säsong. Och så försvann alla offensiva backar, Luoma med flera och jag skulle spela offensivt men jag har ju inte någonsin varit en offensiv back – egentligen.

Flytten till Ryssland har däremot lyft både spelet och karriären igen. När Pär Mårts tog ut Fernholm till Karjala Tournament på pekade förbundskaptenen att den långe backen ”blivit lättare i kroppen och i fötterna” samt att Fernholm använde sina 196 centimeter och 101 kilo bättre nu än tidigare.

– Jag har väl inte ändrat så jättemycket i mitt spel men jag har blivit snabbare på fötterna, mer rörlig. De har sagt i klubblaget att vi inte ska skicka pucken ner i rundeln utan vi ska hålla i pucken och då måste man utveckla sin hockey för att få spela, säger Fernholm som började säsongen i Neftekhimik Nizhnekamsk men nu alltså spelare i Dynamo Minsk:

– I Neftekhimik fick jag träna hårdare än jag någonsin gjort. På försäsongen körde vi från sju på morgonen till åtta på kvällen. Två pass på is plus två löppass, så gott som varje dag, från 22 juli till femte september. Men alla ryska lag kör så, konstaterar Fernholm.

 (Foto:www.hockeymedmariehallman.se )

Vad är det galnaste som du har varit med om där borta?
– Det måste vara en grej på träningen där man släpar ett 50 kilos cementblock (som i sin tur ligger på bildäck) där det sitter två personer på cementblocket över isen. Man åker fram och tillbaka, kör, vilar lite, kör igen. Och håller på totalt i en och en halv timme. Efteråt har man inte ens träningsvärk - man är bara helt slut. Helt död.

Det bästa med att spela i Ryssland?
– Det är hockeyn som vi spelar, det är ett snäpp högre upp att spela där. Det är tufft varje match och du måste vare på topp precis hela tiden.


  (Foto:www.hockeymedmariehallman.se )

Och att det gått framåt märkte han i säsongens första turnering i november då han var tillbaka i Tre Kronor:
– De matcherna med landslaget var mina bästa för säsongen, sedan har det bara gått upp efter det.

Du fick kliva av med skada i en av matcherna?
– Ja jag kom i ett skär längs med sargen och skulle just skjuta (visar hur han bara hade ett ben i isen) så kom det en sån hundra kilos kille och satte till. Det bara small. Jag hade ont i varenda kroppsdel, knä, hand, axel, allt gick sönder men jag spelade ju nästa match ändå, säger Fernholm som gladeligen bet ihop.

 (Foto:www.hockeymedmariehallman.se )

Daniel Fernholm gillar, liksom många fler, Mårts offensiva val av hockey. Men det är inte bara det som är annorlunda nu:
– Han (Mårts) gör det väldigt klart för oss hur han vill att vi ska spela. Bengt Åke var mer – gör det som ni vill, mer frihet att bestämma själva. Men det är bra stilar båda delar, vi är ju professionella hockeyspelare och klarar av vilket som. Men Mårts är lite tydligare med hur han vill se rollfördelningen i laget, säger Fernholm och fortsätter:

– Jag tycker det är skönt att få en roll så man vet vad man ska göra, som nu så vet jag att jag – utöver fem mot fem – mest ska spela boxplay till exempel. Jag spelar gärna pp men så blir det inte nu. Fast det känns okej det med, det känns lika bra att spela boxplay.

5 kommentarer:

Bengan sa...

"Kom han hem till Djurgården" skriver du. Han är väl från Huddinge om jag inte missminner mig.

Marie Hallman sa...

Bengan: Jomen hem för Fernholm är Djurgården.

Pekka sa...

Åtalet mot Nisse läggs ned.
http://hockey.expressen.se/elitserien/1.2255656/efter-overfallet-ekman-slipper-atal

Marie Hallman sa...

Pekka: ja jag såg, tack :0) Bra tycker jag. Ni får försten ursäkta att det varit lite grejer på bloggen senaste dagarna, har lite annat jag måste hinna ikapp nu när det inte är matcher. Tack för att ni läser och kommer med info, uppskattas :0)

Anonym sa...

är verkligen hem för fernholm DIF Marie?

Är det känslan under dina möten med honom? Känns han ärligt och genuint "DIF" för dig när du pratar med honom?

Om det nu är så, kan du inte ställa frågan VARFÖR han gick till LHC och vände DIF ryggen?

Vi är grymt många som skulle behöva veta det, speciellt om nu Fernholm öppnar för en comeback i DIF tröjan som jag har för mig att jag har läst tidigare här.

Tack!